“Goed samenleven gaat niet vanzelf. Dat gaat stap voor stap.”
We zijn vandaag met meer dan 47.000 Turnhoutenaren. Allemaal unieke mensen,
allemaal verschillend. Maar wat we gemeenschappelijk hebben, is dat Turnhout
onze thuis is.
Wij willen dat Turnhout een warme stad is, waar iédereen zich thuis kan voelen en
iédereen zichzelf kan zijn. En het Vlaams spreekwoord “onbekend maakt
onbemind” in gedachte, weten we dat samenleven niet altijd vanzelf komt
Mensen zien hun buurt veranderen, de buurt waar ze altijd woonden, waarin ze
opgroeiden. Mensen zien de Stad veranderen. Andere mensen komen pas in onze
stad wonen. We zijn intussen met 125 nationaliteiten en tientallen verschillende
moedertalen. Samenleven gaat niet vanzelf. Maar je kan ervoor kiezen om er
samen iets van te maken. Om samen positief mee te bouwen aan onze stad in
verandering
Wij kiezen ervoor samen te bouwen, stap voor stap, aan een warme en open stad.
Wij kiezen ervoor om mensen te verbinden, om ontmoeting te stimuleren, dialoog
te creëren en zo de basis te leggen om samen aan onze stad te bouwen. Daarom
deden we al investeringen in buurtcoaches, in extra buurthuizen en in een Team
Samenleven.
In de campagne ‘Thuis in Turnhout’ nodigen persoonlijke verhalen uit om verder te
kijken dan onze verschillen en om op zoek te gaan naar wat ons verbindt. Wij
vragen respect voor onze verschillen, respect voor elkaar, maar even goed vinden
we dat er kordaat moet opgetreden worden tegen wie zich niet aan de regels van
onze samenleving houdt.