Meer groene ruimte creëren Sommige wijken, vooral in het centrum van Turnhout zijn volledig volgebouwd, met zeer weinig groene ruimte. Om het gebrek aan groene ruimte in het stadscentrum te verhelpen, willen wij overwegen om kwalitatief slechte of langdurig leegstaande woningen en gebouwen op te kopen om deze vervolgens te slopen en meer groen aan te leggen. Ook braakliggende terreinen kunnen – tijdelijk of permanent – als openbaar groen ingericht worden.
Meer groen in het openbaar domein In nieuwe woonwijken willen we nog meer de duurzame kaart trekken. In plaats van afzonderlijke bouwkavels met losstaande woningen waarbij telkens aparte aansluitingen voor nutsvoorzieningen moeten worden voorzien, wordt er steeds meer compact en aansluitend gebouwd. Dat heeft ook gevolgen voor het openbaar domein. Er wordt een shift gemaakt van private tuinen naar gedeeld openbaar domein. De privétuinen zullen kleiner worden en het groen in het openbaar domein zal groter worden. De aanleg van dat openbaar domein moet voor ons steeds ten laste van de ontwikkelaar komen, maar moet wel in overleg met de Stad gebeuren. Die staat nadien immers in voor het onderhoud.
Natuurgebieden behouden We willen het behoud en de verdere uitbreiding van de natuurgebieden in het noorden en zuiden van Turnhout maximaal verzekeren. Ook het project Nationaal Park krijgt onze steun. Het behoud van een goed evenwicht met bewoning en vooral landbouw in die gebieden is wel een essentiële voorwaarde voor ons. Net zoals de toegankelijkheid van de natuurgebieden voor iedereen. Het mogen geen afgesloten stadsdelen worden, waar enkel een select clubje mensen nog mag komen.
Bijkomende bossen De afgelopen jaren zijn er al wat openbare bossen bij gekomen door aanplanting of aankoop door de Stad. We willen bekijken waar er nog kansen liggen om meer bossen te voorzien of te behouden.